AKRYL
Akrylové barvy
Akrylové barvy se vyrábějí ze směsi pigmentů a syntetické pryskyřice a jsou založeny na vodní bázi, což je jejich hlavní výhodou a předností: jejich technické vlastnosti jsou podobné olejovým barvám, ale k ředění akrylových barev a vymývání štětců potřebujeme jen vodu. Zároveň mají tu vlastnost, že rychleji usychají. Váháte-li, zda s akrylem začít, jsou tu i další argumenty pro: nemusíte používat žádná nevábně vonící ředidla. Po zaschnutí jsou malby odolné proti vodě a neotírají se.
Na tomto místě se budeme věnovat akrylovým barvám určeným pro malbu. Mimo to se vyrábí i spousta univerzálních akrylových barev pro hobby použití, které využijeme například pro ubrouskovou techniku a jiné způsoby dekorování. Malířské akrylové barvy můžeme pro hobby dekorování samozřejmě také použít, nedoporučujeme to však opačně - hobby barvami malovat na plátno apod.
Akrylové barvy se prodávají v tubách, velká balení v kelímcích. Chcete-li si akryl vyzkoušet, pořiďte si nejdříve paletu primárních barev, z nichž si sekundární barvy můžete sami namíchat. Později si můžete další odstíny dokupovat, je přece jenom pohodlnější si barvu vymáčknout z tuby, než ji pokaždé pracně míchat a strefovat se do správného odstínu.
Někteří výrobci (a to nejen u akrylových barev) rozlišují tzv. studentské (školní), studiové a umělecké (profesionální, mistrovské) barvy. Liší úrovní kvality a pochopitelně i ceny. Můžeme snad říct, že tzv. studiová kvalita barev je pro začínající amatéry vyhovující. Většinou je lepší investovat do kvalitnějších barev, abychom předešli zklamání z levných barev, jejichž vlastnosti nemusejí odpovídat ani průměru. Někteří výrobci dále vyrábí barvy s různými „efekty“, jako jsou např. barvy iridiscentní (duhové), fluorescentní (světélkující) nebo lesklé.
Paleta
Pro přípravu a míchání barev můžeme používat dřevěnou, porcelánovou nebo umělohmotnou paletu; z obou je však poměrně obtížné odstranit zaschlou barvu. Existují také palety na jedno použití: jsou to papírové bloky, jejichž listy mají tvar palety. Každý list pak po použití vyhodíme do koše.
Štětce
Akrylové barvy můžeme nanášet postupně, v tenkých vrstvách, i v hutnějších vrstvách. Nechcete-li, aby byly na vašem obraze patrné stopy po štětci, používejte měkké přírodní štětce (nejlépe sobolí) nebo alternativní měkké syntetické štětce. Pokud naopak chcete tahy štětcem zdůraznit, použijte tvrdší (polyesterové) štětce nebo malířské špachtle. V každém případě štětce vymývejte hned po skončení práce s nimi, nenechávejte v nich barvu zaschnout: velice těžko by jste ji totiž dostávali pryč.
Doplňky k akrylovým barvám
Média nám mohou být velice užitečná k tomu, abychom si přizpůsobili konzistenci barev (zahuštěním či zředěním barvy docílíme např. toho, že nanášená vrstva barvy bude hladká nebo pastózní), zpomalili schnutí, zvýraznili strukturu podkladu či upravili závěrečnou malbu. Po použití médií jsou barvy více tekuté, ale ne zředěné. Také zvyšují jejich průhlednost. Jsou hlavními nástroji při glazurování. Na druhé straně gely dovolují měnit průhlednost a hloubku barev, bez nutnosti jejich zředění. Malty, ať už použité samostatně nebo smíchané s barvami, umožňují vytvářet zajímavé materiálové efekty, reliéfy atd. Nejlépe se nanášejí pomocí malířského nože.
Závěrečný lak chrání malbu před znečištěním, zlepšuje jejich odolnost a trvanlivost, zvyšuje hloubku barev a vyrovnává rozdíly v lesku. Bývá dostupný v lesklé nebo matné verzi, ale můžete zaexperimentovat a namíchat si vlastní, třeba polomatnou variantu. Vrstvu laku lze většinou z malby odstranit. Dejte si pozor, aby před fixací lakem byla malba opravdu suchá, před lakováním nechte barvy schnout alespoň 1–2 týdny.
příslušenství pro malování
Na co malovat
Můžete malovat na silnější papír, ale i na plátno, dřevěné desky, lepenky potažené plátnem atp. - v zásadě tedy na všechno, na čem budou akrylové barvy držet (zkuste třeba i nástěnnou fresku:-)). Většina prodávaných pláten či lepenek už bývá upravena pro malbu akrylem.
Výběr a příprava podkladu
Typ podkladu bychom měli zvolit podle toho, co a jakým způsobem chceme malovat, jakého výsledku chceme dosáhnout a jaké barvy a média budeme používat.
Při volbě podkladu se držte několika zásad:
-
Nepoužívejte mastné, příliš hladké či lesklé povrchy.
-
Nemalujte akryl přes olejomalby.
-
Testujte: vždy podklad nejdřív otestujte na malém kousku – důležité je, jestli barva k podkladu přilne.
Papír, lepenka, karton
Většina druhů papíru nepotřebuje zvláštní povrchovou úpravu. Vhodný je zejména papíru přímo určený pro akryl, který je pokryt vrstvou zaručující, že barva se nesákne do papíru, ale zůstává ležet na povrchu. Papír lisovaný za tepla má hladký povrch, papír lisovaný za studena má naopak výraznější strukturu. Lepší je vždy papír o vyšší gramáži: čím víc, tím lépe. Tenčí druhy papíru je potřeba přilepit páskou k podložce. Neodlepujte, dokud barva nezaschne. Pro akryl se osvědčily i lepené akvarelové bloky o vyšší gramáži.
Látka
Akrylovými barvami můžeme malovat na plátno ze syntetických i přírodních vláken (zejm. čistá bavlna, bavlna kombinovaná s umělým vláknem, ale i plsť, kůže, hedvábí, samet, manšestr, flanel). Čím hustší tkanina je, tím jasnější budou barvy po zaschnutí. Tkaninu nejdřív vyperte a na kousku si zkuste, jak se na ní budou barvy chovat.
Plátno
Malířské plátno se vyrábí nejčastěji z bavlny nebo lnu, ale taky juty nebo jiného syntetického či přírodního vlákna. Plátno se většinou prodává na metry; liší se hustotou vlákna. Plátno si už taky můžeme koupit napnuté na rámu.
K dostání bývají už tzv. našepsovaná plátna – plátna, která výrobce opatřil základní přípravnou vrstvou šepsového nátěru (pro akryl či olej). Šeps je konzistencí podobný barvě a nanášením na plátno se vytvoří vrstva, která pak zabraňuje, aby barvy plátnem prosakovaly. Šepsované plátno se o něco hůře napíná na rám.
Nejužívanější tkaninou je bavlněné plátno. Také len má vyhovující sílu a životnost, využívá se ale spíš pro olejomalbu. Juta má velice výraznou strukturu a sama o sobě je vhodná jenom pro akrylové speciality, kdy je textura podkladu součástí výtvarného záměru.
Neupravená plátna napnutá na rámu natřeme před započetím práce šepsem určeným pro akrylové barvy. Šepsy se liší dle výrobce, zahraniční výrobky tohoto druhu nesou v názvu gesso a bývají k dostání ve verzi pro jednu či dvě vrstvy nátěru. Aplikujeme-li šeps štětcem, snažíme se jej vtírat do vláken plátna.
Šepsovaná lepenka bývá cenově dostupnější variantou. Jedná se vlastně o stále užívanější napodobeninu plátna na rámu.
Zdivo
Chcete-li si vyzdobit zeď, vyberte si místo, kde neprosakuje voda, cementový nátěr či silikon. Stěna musí být proschlá, vlhkost akrylovým barvám škodí. Na stěnu můžete před započetím malby nanést vhodné médium, barva se bude lépe nanášet a méně vsakovat. Podklad nechte zaschnout přes noc.
Kov a sklo
Sklo a kov vždy otestujte – zejm. přilnavost barvy a trvanlivost malby.
Plasty
Povrch nejprve upravte vhodným médiem a otestujte.
Plexisklo
Akrylové barvy můžeme na většinu druhů aplikovat přímo nebo předtím povrch jemně vyčistit pískem.
Překližka
Má tu nevýhodu, že je těžká, ale povrch je k malovaní vyhovující. Potřebuje počáteční povrchovou úpravu; desky z tvrdšího dřeva vyžadují méně média.
Test přilnavosti barev
Nejste si jisti, zda je zvolený povrch pro akryl ten pravý? Budou na něm barvy držet? Vyzkoušejte to:
-
Akrylovou barvu naneste na podklad a nechte zcela zaschnout (u silnějších vrstev až 72 hodin, záleží také třeba na počasí).
-
Až je zkušební vzorek zcela suchý, zkuste jej ostrým nožem naříznout do kříže.
-
Přilepte kousek lepicí pásky a strhněte.
-
Jestliže s páskou strhnete i barvu, podklad není vhodný pro malování zvolenými barvami.
Technika
Samozřejmě existuje řada technik, jak s akrylovými barvami malovat. Uveďme alespoň základní rozdělení: Akrylové barvy můžeme používat jako olejové a využívat tím plně jejich pastózní formu a krycí vlastnosti nebo s nimi můžeme zacházet jako s akvarelovými barvami a nanášet je v transparentních vrstvách.
„Akvarelová technika“
Po zaschnutí jsou akrylové barvy stálé a vodou nerozpustitelné, takže je můžeme přemalovat dalšími vrstvami, aniž bych narušili vrstvy spodní. Budeme-li takto na sebe nanášet transparentní barevné vrstvy, bude výsledná malba působit jako akvarel. Barevné vrstvy musí být opravdu tenké!
„Olejová technika“
Akrylové barvy používáme v husté formě. Podobně jako olejové jsou akrylové barvy v takto hutné formě schopny udržet stopu štětce či špachtle. To nám umožňuje vytvářet širokou škálu textur a otisků.
Podobně jako u oleje můžeme tedy použít malbu alla prima, tj. malířský styl, kdy obraz namalujeme „najednou“, mokrým do mokrého, tedy bez podmalby a zasychání podkladových vrstev atp. Obdobně technika impasto je společná také olejovým barvám a v podstatě znamená malbu velice hustou barvou, kterou na podklad nanášíme hrubým, tvrdším štětcem, špachtlí nebo přímo z tuby, a na plátně nám tak vznikají plastické barevné struktury.
Tipy pro práci s akrylovými barvami
-
Protože akrylové barvy schnou velmi rychle, vymačkejte si z tuby vždy jen takové množství barvy, které zužitkujete. Pokud máte papírovou paletu, zkuste papír mírně navlhčit: zpomalí to proces schnutí barev.
-
Přidáte-li do barev příliš mnoho vody, může se stát, že barvy nebudou schopny schopny vázat pigment, a výsledná malba pak bude barevně nevyrovnaná. Vody postačí jen velmi málo. Spíše než jen vodu používejte ke zlepšení konzistence barev příslušná média.
-
Pracujete-li s více štětci a nechcete každý po použití ihned vymývat, nechávejte je ponořené ve sklenici s vodou. Dejte však pozor, aby se vlas štětců neponičil. Štětce by měly být upevněny tak, aby se nedotýkaly dna. Pořiďte si zvláštní stojan nebo vyrobte vlastní: stačí, když do kousku kartonu uděláte díry dle průměru každého štětce a přikryjete jím sklenici s vodou.
-
Pamatujte při míchání barev na to, že akrylové barvy při schnutí spíše tmavnou (na rozdíl od akvarelových barev, které při schnutí zesvětlí).
Závěrečné fixování
Jak nalakovat akrylovou či olejovou malbu
Závěrečný lak neslouží pouze jako ochranná vrstva, ale pomáhá vyniknout barvám na obraze a dodává malbě lesku. Opatrnosti není při závěrečných úpravách nikdy nazbyt, je to korunka a pojistka vašeho díla. Proto uvádíme několik rad, které se vám budou možná zdát samozřejmé, ale při vlastní práci zjistíte, že se hodí.
Co budeme potřebovat?
Mimo hotového obrázku závěrečný tekutý lak (dle druhu pro olej či akryl) a plochý štětec.
Jak na to?
-
Malba musí být úplně suchá. Akryl bude schnout řádově max. Hodiny, přesto počkejte raději až 2 týdny (závisí také na použitých médiích), ale olej může schnout i několik měsíců v závislosti na síle barevných vrstev.
-
Obraz očistěte od prachu a drobných smítek vlhkým bavlněným hadříkem.
-
Suchým hadříkem obraz usušte. Odstraňte i případná vlákna, která se na obraze zachytila.
-
Nechte uschnout opět několik hodin, pro jistotu i přes noc. Uložte obraz opatrně, třeba jej opřete čelem ke zdi
-
K nanášení laku požívejte plochý štětec.
-
Obraz mějte při práci v horizontální poloze. Lak nanášejte rovnoběžnými tahy štětce od vrchů dolů. Vždy veďte tah štětcem stejným směrem.
-
Nechte první nátěr uschnout a naneste druhou vrstvu laku stejným způsobem, ale ve směru kolmém na směr nanášení první vrstvy laku.
-
Nalakovanou malbu nechte schnout ve vodorovné poloze nejméně 10 minut, při manipulaci s ní by mohl lak stékat. Potom nechejte obraz doschnout na chráněném místě, třeba opět opřený čelem ke zdi.
-
Lak by měl být suchý max. do dvou dnů. Testujte to pouze na krajíčku obrazu, aby na něm nezůstaly viditelné stopy po pachateli :-)
Tipy pro práci s lakem
-
Vždy lakujte svůj obrázek najednou („na jeden zátah“). Když si práci budete kouskovat, vzniknou vám chtě nechtě předěly mezi staršími a novějšími úseky laku.
-
Snažte se nanášet štětcem stejné množství laku při každém tahu, aby byla malba zalakovaná stejnoměrně.
-
Pracujte v prostředí, kde se příliš nepráší a dobře zavřete svoje domácí mazlíčky. Už se mi stalo, že mi můj pes přeběhl po nezafixovaném obrázku :-)
-
Pokud malujete rádi oleje, ale nebaví vás měsíce čekat, až malba uschne, zkuste akryl ;-)
Galerie akrylových maleb
Kam dál?